שרית גולן שטיינברג (צילום: בועז כהן)
שרית גולן שטיינברג (צילום: בועז כהן)

"תוך שנה נשאיר אבק לא רק לרשויות מסביב, אלא גם לערים גדולות"

חברת מועצת העיר חיפה שרית גולן שטיינברג, שמונתה למחזיקת תיק התכנון בעיריית חיפה וליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה מסבירה מדוע הטענות על חוסר האטרקטיביות של העיר אינן נכונות, מבקרת את ההתנהלות התכנונית בקדנציה הקודמת ומאשימה את הוועדה המחוזית שמקדמת "כל דבר שזז". ריאיון אופטימי

פורסם בתאריך: 1.6.24 06:19

תקוות רבות נתלות בחברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם ראש העיר יונה יהב, היא מונתה למחזיקת תיק התכנון בחיפה וליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה – תפקידים שחולשים על פרויקטים ועל תוכניות שיעצבו את פני העיר בחמש השנים הבאות.

גולן שטיינברג, ששימשה בקדנציה הקודמת יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה לאיכות הסביבה, רואה במינויים המשך לתפקידה הקודם. "זה היה טבעי שארצה להתקדם לתפקיד גדול ומשמעותי יותר. ברור שהדרך להשפיע על הסביבה הוא בתכנון עתיד חדש למפרץ, וזוהי הסיבה שבגללה ביקשתי את תיק התכנון".

את רואה קווים משיקים בין התפקידים?

"בוודאי. בוועדת המשנה לתכנון ובנייה אנחנו נדרשים לבדוק תוכניות, לאשר ולקדם אותן, כך שאנחנו עוסקים גם בתמ"א 75 שזו התוכנית לסגירת התעשייה הפטרוכימית, בקידום פינוי חוות המיכלים בקרית חיים ובכל הקשור בפיתוח נכון של הנמלים במקביל לפיתוח פארק הקישון".

פינוי המפעלים יקפיץ את חיפה?

"חד משמעית".

"עוד עיר בתוך העיר שלנו"

חיפה מדורגת במקום ה־17 ברבעון הראשון השנה מכל היישובים בארץ במכירת דירות חדשות. בשנת 2023 דורגה במקום התשיעי, וזו העיר השלישית בגודלה בישראל. נראה שהעיר היא לא אטרקציה.

"חיפה היא דווקא עיר אטרקטיבית מאוד, ואנחנו רואים את זה בשטף התוכניות שיזמים מביאים לנו לשולחן. זה אומר יותר יחידות דיור. בקדנציה האחרונה היה קושי בקידום פרויקטים, ולכן מן הסתם נמכרו פחות דירות חדשות. אני דווקא רואה את המוטיבציה של יזמים לקדם פה תוכניות. מנגד, ברור לי שכדי שנחזור להיות גאים להגיד שאנחנו חיפאים, צריך לחזק את החינוך, את התרבות ואת הספורט".

הכל טוב ויפה, אבל למה חיפה מדשדשת במכירת דירות חדשות?

"כי לא היו היתרים שמאפשרים מכירת דירות על הנייר. עכשיו יתחילו להיות יותר היתרים ומכירת הדירות תגדל".

הנתונים מצביעים על כך שדווקא היתה עלייה בתקופתה של עינת קליש רותם.

"לא מספיקה. ראינו עלייה רק בשנה האחרונה של הקדנציה שלה. בתקופת הקורונה, במשך שנתיים ראינו תקיעות. גם המספרים של היתרי בנייה משקפים את זה. אפילו קרית ים עקפה אותנו במספר היתרי הבנייה, ואת זה אנחנו צריכים לשנות. מאז שנכנסתי לתפקיד, ועדת המשנה מתכנסת כל שבוע, ובמקביל אנחנו מקדמים תוכניות שונות ופרויקטים של התחדשות עירונית".

אבל את לא יכולה להתעלם מכך שבערים סביבנו יש פיתוח היסטרי ושחיפאים עוברים להתגורר בהן. את לא חושבת שגם הארנונה הגבוהה בחיפה תורמת לזה?

"מינהל ההנדסה לא עבד במשך חמש שנים. כשנכנסתי לתפקיד גיליתי שמינהל ההנדסה לא מנוהל, שהעובדים ברובם מיואשים ושאין להם גב. לא היתה להם מדיניות סדורה, ואלו דברים שאנחנו מתחילים לשנות. תוך שנה נשאיר אבק לא רק לרשויות הקטנות מסביב, אלא גם לערים גדולות ומשמעותיות כמו נתניה, ראשון לציון וחדרה. לשם הדוגמה – מהיום הראשון אנחנו פועלים לקידום ההיתרים במבואות הדרומיים, ומדובר ב־5,000 יחידות דיור. זה אומר עוד 20,000 תושבים שמצטרפים לעיר. ולכך יש להוסיף את תוכניות ההתחדשות העירונית בשכונות החוף שיביאו עוד 30,000 בתי אב. זה אומר עוד עיר בתוך העיר שלנו".

קליש רותם הצליחה לעצור את עליית הארנונה. גם אתם תבקשו להקפיא אותה?

"אני מבינה שהנרטיב של קליש רותם שהיא הצליחה לעצור את הארנונה השתרש".

אבל זה נכון.

"זה אומר שהיא עבדה יפה, אבל אם תבדוק את ספחי הארנונה בשנים שעברו תראה שחל גידול בארנונה כמו ברשויות האחרות. הארנונה בחיפה היא גבוהה, זו עובדה קיימת. מנגד, צריך לשים לב שחישובי הארנונה בחיפה שונים מאשר ברשויות אחרות. אנחנו לא סופרים שטחי שירות, ורשויות אחרות כן. והשאלה היא מה אתה מקבל בתמורה, וככל שנצליח לייצר רמת שירות גבוהה בתמורה לארנונה, אז התושבים יוכלו לספוג את זה. מה שגורם לאנשים לא לבוא לגור בעיר זה לא הארנונה הגבוהה, זה העובדה שמערכת החינוך לא מחכה לתושבים החדשים אלא הם מחכים למערכת החינוך, שאין מספיק אירועי תרבות כי הם סורסו לאורך כל השנים, שתחום הספורט לא מקודם. אלה דברים שצריך לעבוד עליהם במקביל. אני תמיד אומרת שהתכנון שלנו חייב לייצר חיים קהילתיים".

אז בשורה התחתונה – הסכר של היתרי הבנייה ייפרץ עכשיו?

"הוא כבר נפרץ, אבל באופן חכם. זה אומר שאנחנו עובדים בכל יום על כל הבקשות לתוספות ואישרנו מאות בקשות שהיו תקועות, התחלנו לדון בתוכניות משמעותיות גם של תמ"אות אבל בעיקר של תב"עות (תוכנית בניין עיר). בנושא ההתחדשות העירונית אישרנו בשבוע שעבר את התוכנית לבניין ברחוב חזקיהו 2 בנוה דוד שתושביו פונו בגלל שהוא מסוכן ואת הוצאת ההיתרים שלו. אנחנו עובדים ובאנו לעבוד כדי לייצר יציבות שתאפשר למינהל הנדסה לעבוד באופן תקין. המטרה שלי היא שבעוד שנתיים-שלוש אראה חיי קהילה שנוצרו מתוך תכנון נכון".

מה מצאת כשנכנסת לתפקיד?

"במינהל ההנדסה ראיתי מה שציפיתי לראות – שהוא לא מנוהל, שאין תהליכי עבודה נכונים, שאין הצבת יעדים. הדבר הראשון שעשיתי זה ליצר תהליכי עבודה סדורים. הוועדה המקומית לא היתה מסודרת, היו ויכוחים בין אנשי המקצוע ולא היה תיאום ביניהם. היו בקשות בנות חצי שנה שקודמו ובקשות בנות שנתיים, שלוש וארבע שהיו תקועות. לא היה מעקב אמיתי על מה נכנס ומה מתקדם, והיו תוכניות בנייה שמתאימות למגזרים מסוימים. תוכניות בנייה צריכות להיות מותאמות לכל המגזרים ולא רק למגזר מסוים".

 

שרית גולן שטיינברג (צילום: בועז כהן)

שרית גולן שטיינברג (צילום: בועז כהן)

 

 

"לא באתי לחדש בניינים, באתי לחדש מתחמים"

גולן שטיינברג חוזרת ומציינת את הירושה שהותיר לה השלטון הקודם ואת התנהלותו של משרד מהנדס העיר. כזכור, בחודש שעבר פורסם כי מהנדס העיר אריאל וטרמן יפרוש מתפקידו אחרי 19 שנה.

אז ההתנהלות היא הסיבה לכך שהוחלט לסיים את תפקידו?

"מהנדס העיר מבצע את תפקידו כבר 19 שנה, ואני מאמינה שבתפקידים משמעותיים צריך לקצוב כהונה. הוא מסיים את תפקידו בהחלטה משותפת, אבל נשתמש בידע שלו. בהחלטת ראש העיר הוא ינהל את פרויקט חזית הים העירונית".

היית בין המתנגדים הבולטים למיזמי תמ"א בשכונת מגורייך כרמליה.

"לא רק בכרמליה אלא בכל בשכונות הכלואות ברכס הכרמל. לתפישתי, תמ"א 38 זו לא התחדשות עירונית אלא התחדשות בניינית שמזיקה לסביבה הקרובה, מעמיסה בצורה מאסיבית על התשתיות הציבוריות ולא מאפשרת לטפל בהן. לא באתי לחדש בניינים, באתי לחדש מתחמים. כי אם הבניין שלך מתחדש אבל על הדרך הבניינים הגובלים נחרבים, המדרכה והכביש נחרבים ואין שליטה על עירוב השימושים, אז פגעת בקהילה, ואת זה אני רוצה לשנות".

אז את בוודאי מודעת לחשש בקרב היזמים על כך שכעת לא יינתנו להם אישורים לתמ"א.

"אומר בציניות שיזמים כבר אמרו לי שהם כבר לא מתכוונים לבנות בכרמליה. אבל כל בקשה נבחנת ללא משוא פנים, וזה לא קשור רק לשכונה שלי כי את אותה עמדה אני מביאה גם לכרמל הצרפתי ולשכונות אחרות. עם זאת, אני לא מתעלמת מכך שתמ"א 38 ומסמך המדיניות עדיין בתוקף, ואני לא מתעלמת מוועדות הערר. לכן, במקומות שאפשר ונכון לאשר אנחנו נאשר, אבל במקומות שאנחנו חושבים שצריך לתקן את התוכנית נגיד ליזם 'בוא תעשה תיקונים ותלך איתנו'".

איך את מגדירה את היחסים שלך עם יזמים ועם קבלנים?

"יחסים מקצועיים. אין לי יחסים אישיים איתם. הדלת שלי תמיד פתוחה, פתחנו אותה לכולם".

"מי שיעקוף אותנו – יהיה לזה תג מחיר"

אחד מהנושאים שלא נותן לה מנוחה הוא התנהלות הוועדה המחוזית, וגולן שטיינברג לא חוסכת ממנה את שבטה. "היתה מגמה של יזמים שהגישו תוכניות לוועדה המחוזית כדי לעקוף את הוועדה המקומית שלא תפקדה. פעם הוועדה המחוזית היתה שומרת הסף מפני היזמים, וכעת היא מקדמת כל דבר שזז. באתי ליזמים ואמרתי להם 'מי שיעקוף אותנו וילך מעל הראש שלנו – יהיה לזה תג מחיר'. אני לא מוכנה שהוועדה המחוזית תקבע לנו איך העיר תיראה, כי בסוף באים אלינו בתלונות על כבישים פקוקים ועל חוסר במוסדות ציבור. כדי שאני אוכל לתת את כל המענים הציבוריים, צריך לפעול ביחד איתנו".

נראה שבין כל תוכניות הפינוי-בינוי והמגדלים של 27 קומות, המרקם השכונתי הולך ונעלם.

"זה מחזק את דעתי. אין ספק שכדי לקיים התחדשות עירונית, בטח בבנייני הרכבות של קרית אליעזר למשל, צריך לייצר מכפילים גבוהים. זה אומר שיהיו בניינים גבוהים. לכן צריך תכנון נכון שלא מייצר מפלצות בטון אלא משלב קומות מסחריות ומבני ציבור בתוך המתחם".

עדיין מדובר במגדלים.

"אבל המטרה היא ליצור מבנים מעניינים, אייקוניים. אם תשים לב, בהתאם לתכנון שלצערי אושר בקדנציה הקודמת, כולם בונים את אותם רבי קומות מרובעים בשיטת ברנוביץ', שהיא שיטה שמוזילה את הבנייה. לכן כל הבניינים נראים אותו דבר, כולם. את הדבר הזה אנחנו רוצים לשנות כי כשמאשרים בנייה לגובה זה לכל החיים, זו לא בנייה שתעבור התחדשות עירונית נוספת בעתיד. בעוד 50 שנה לא תוכל לעשות התחדשות עירונית לבניין של 27 קומות. לכן הוא צריך להיות ייחודי, אייקוני, כזה שאומר 'הגעתי לכתובת הזו בחיפה' ושכולם ידברו על הבניין הזה. אין סיבה שזה לא יקרה. ואני גם לא מתכוונת להתנצל על כך שזה חשוב גם לראש העיר וגם לי".

איך את רוצה שיזכרו את הקדנציה שלך בעוד חמש שנים?

"אני לא צריכה שיזכרו אותי בעוד חמש שנים כי אני כאן כדי להישאר. אני רוצה לראות את מינהל ההנדסה עובד כמו שצריך, אני רוצה שכמה שיותר מתחמים בשכונות החוף יקודמו להתחדשות עירונית, אני רוצה שנתחיל בנייה משמעותית של בין 20 ל־25 אחוז מתוכניות הבינוי, ואני מאוד רוצה שנקדם את תוכנית האב לתחבורה לעיר".

כולל החזרת מטרונית רכס הכרמל?

"צריך מטרונית לרכס הכרמל. בחלום שלי ובחזון שלי צריך להפוך את כל ציר מוריה שיהיה כמו רחוב יפו בירושלים – למעלה מסחר ומתחת מנהור לרכבים פרטיים. בתוכנית המקורית דובר על מנהור ממרכז חורב למרכז הכרמל, וזו תוכנית מדהימה כי היא מחברת את האוניברסיטה לצד השני של העיר, ואת הירידה מהרכס אפשר לעשות באמצעות הרכבלית או הכרמלית. זה יאפשר לחזק את התחבורה הציבורית וגם הקמת שבילי אופניים. החלום שלי הוא שנתחיל לקדם את הפרויקט הזה, וכמובן שנראה את חזית הים העירונית קמה ושוקקת חיים. עד סוף הקדנציה הזו המטרה שלי שחוות המיכלים של תש"א בקרית חיים תפונה ותיהרס, ושנקדם שם את התוכניות להתחדשות עירונית".

 

מטרונית (צילום: יח"צ סופרבוס)

מטרונית (צילום: יח"צ סופרבוס)

 

תגובות

אין תגובות