ראש העיר יונה יהב הודיע לכמה קבלנים ויזמים שפעילים בחיפה כי יבחן מחדש פרויקטים נדל"ניים שאושרו בתקופתה של ראש העיר הקודמת עינת קליש רותם. לפי גורם המעורה בפרטים, לפני שבועות אחדים ערך יהב סבב שיחות טלפון עם יזמים ואמר להם כי הוא מתכוון "לנער את העיר לאחר חמש שנות קיפאון". בתוך כך, הוא דורש שיוצגו לו הדמיות חדשות של פרויקטים שכבר עברו את ועדות התכנון או שנמצאים בהליכי תכנון מתקדמים. דרישה זאת מעכבת את התחלות הבנייה ומוסיפה עלויות שעשויות להגיע למיליוני שקלים.
"אני נשוי לאשה יפה ולכן אני מבין ביופי", נוהג יהב לומר לקבלנים וליזמים בהסבירו מדוע הוא מאשר בעצמו הדמיות של בניינים חדשים. אחד מהיזמים בעיר סיפר כי יהב אף מעביר לו באופן אישי הערות לגבי עיצוב מבנים שנמצאים בתכנון ושולח אותו הלוך ושוב אל האדריכל לבצע שינויים, עד שיקלעו לטעמו.
"אני שומע מיזמים שביקשו מהם להראות הדמיות חדשות אחרי שהם קיבלו אישור מהוועדה המקומית", אומר מנכ"ל נקסט אורבן יוסי כהן, "מחירי הדירות בחיפה לא גבוהים כמו בנתניה, בראשון לציון או בפתח תקוה, וכשמבקשים בעירייה בניינים שכל אחד מהם צריך להיות יצירת מופת ודורשים הדמיות מפוצצות של בניינים עשויים מזכוכית, זה אפשרי אבל מעלה את המחירים ב־20 אחוז לפחות".
אדריכל שפועל בחיפה אומר כי "בניגוד לערים אחרות, בחיפה אין הגדרות ברורות לעיצוב מבנים. לערים יש בדרך כלל הנחיות מרחביות שכוללות גם דגשים לעיצוב – איך ייראו החזיתות ובאלו חומרים ישתמשו בחלק החיצוני של הבניין. אלה צריכות להיות הנחיות שהקבלנים מכירים מבעוד מועד. אלה דברים קריטיים ביצירת ודאות ליזמים ולדיירים בדבר ההיתכנות של פרויקט לצאת אל הפועל".
חשש מפני פשיטת רגל
סוגיה נוספת שמעלה כהן היא עיכוב של פרויקטים בשלבי התכנון הראשוניים בשל דרישות של יהב וגורמי התכנון בעירייה להציג הדמיות כבר בשלבים אלה. "מבקשים מאיתנו כבר בשלב התב"ע (תוכנית בניין עיר) להציג הדמיות", הוא אומר, "התב"ע מדברת על נפחים, לא על הצורה החיצונית של הבניין, והדמיות לא מעניינות בשלב הזה. בין כה וכה התוכנית משתנה בדרך שוב ושוב. כשמגיעים אל שלב בקשת ההיתר, אז הגיוני לשבת על הדמיות, על נראות הבניינים ועל עיצוב החזיתות, לא בשלב התב"ע".
אייל לוי, הבעלים והמנכ"ל של חברת נופי רוממה, אומר ללא חשש את מה שרבים מהיזמים חושבים: "אנחנו דורשים מיהב, מיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה שרית גולן שטיינברג ומגורמי התכנון – קיימו את ההתחייבויות שהיו בקדנציה הקודמת. עברנו מדורי גיהינום, ואנחנו מצפים שהם ימשיכו עם ההתחייבות ולא יבקשו מאיתנו לשנות את התוכניות ולהראות להם שוב הדמיות. כי זה אומר עוד עיכוב ועוד הפסדים לקבלנים – דבר שעלול להוביל לפשיטות רגל של יזמים".
גם שלום שטרית, הבעלים של חברת שתית, מצטרף לשאר היזמים בציפייה שראש העיר יכבד את האישורים ואת ההסכמות שניתנו בקדנציה הקודמת. "משהו לא מסתדר לי בעניין הזה כי יהב הצהיר שהוא הולך לקדם את העיר ולדאוג שהבנייה תתרחב", הוא אומר, "אותו אחד שאמר לכל אורך מסע הבחירות שלו שזה מה שהוא הולך לעשות, לא מסתדר לי שהוא פתאום יעצור הכל. אני בטוח שזו תקלה או אי הבנה. בשיחה שהיתה לי עם גולן שטיינברג היא אמרה לי שהיא עסוקה רק בדבר אחד – לקדם ולבנות את העיר, ואני שם את מבטחי בה".
אז איך אתה מסביר את שיחות הטלפון של יהב ליזמים, שבהן הוא ביקש מהם לחזור אחורה בתכנון ולשלוח הדמיות חדשות? יש טענות שזה מכשיל פרויקטים.
"לכל בן אדם יש ימים בחיים שיוצאים מהקשרם. אני מסתמך על דבריה של גולן שטיינברג. הבשורה שלה היתה בכך שבשונה ממה שהיה עד היום, העירייה תיתן היתרי בנייה גם בנאות פרס החדשה, וזה דבר שאנחנו מייחלים לו. בעזרתה עברנו ועדה להיתר בנייה בדרך הים, כך שאנחנו עובדים בפועל בנאות פרס ונתחיל לעבוד גם בדרך הים באוגוסט".
אם יהב יעצור תוכניות שאושרו וידרוש הדמיות חדשות, זה בבחינת גזר דין מוות לעיר.
"נכון, לכן אני בטוח שמדובר באי הבנה ושמי שישאל את יהב ויבדוק את העובדות אולי יגלה שזה היה סוג של בדיחה או קוריוז. אני לא מאמין שמישהו הולך לעצור את העיר או לבטל פרויקטים שכבר אושרו בוועדות".
שלום שטרית (צילום: אלוניס)
דרישות שעלולות להפיל פרויקטים
חסם נוסף שמציב יהב בדרך למימוש פרויקטים הוא הדרישה לתקן חניה גבוה, שמנוגד להלך הרוח בכל העיריות בארץ ולסטנדרטים בעולם התכנון ששואפים לעודד שימוש בתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי. גורמי המקצוע אף הם מתנגדים לכך, ובימים אלה נעשית עבודה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לקביעת תקן חניה חדש בהתחדשות העירונית בשכונות החוף. עם זאת, באזורים אחרים בעיר, שבהם עוד תקפות התוכניות הישנות לפינוי-בינוי ולתמ"א 38, החניונים הקרקעיים ומגרשי החניה ממשיכים להיבנות.
"יהב מתעקש על מכפילי חניה לא הגיוניים ליחידות דיור של יותר משתי חניות לדירה, וזה הופך הרבה פרויקטים לבלתי כלכליים", מסביר כהן, "שתי הדרישות הללו – חניות והדמיות מפוצצות – יכולות להפיל פרויקטים. ניהלתי שיחות עם בכירים בעירייה ובעיקר עם יו"ר ועדת המשנה והבנתי שהאג'נדה היא לקדם את העיר ואת הפרויקטים. הדגש יהיה על חידוש ועל התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, והדגש הוא תוך מתן פתרונות תחבורה. נוסף על כך תינתן חשיבות בעיצוב המבנים שעתידים ללוות אותנו בעשורים הקרובים. החשיבות של תכנון ראוי בדגש על פתרונות תחבורה וכלכלה עומד בראש סדר היום של מקבלי ההחלטות בעיר".
גם לוי סבור ש"יהב חייב להפסיק להתעקש על תקן החניה הגבוה. חיפה צריכה להפחית את מספר החניות לכל דירה, בטח בשכונות שנמצאות על צירי תחבורה מרכזיים. זה יוביל לשימוש בתחבורה הציבורית במקום ברכב פרטי וגם יוזיל את עלויות הבנייה. ככל שאתה נותן לבן אדם מספר חניות גדול יותר, הוא ימלא אותן. במרכז תל אביב לא בונים היום חניות בכלל בבניינים חדשים".
יוסי כהן (צילום: מיכה בריקמן)
בתקופה האחרונה החל יהב לבצע שינויים במינהל ההנדסה של עיריית חיפה והחליט להחליף שניים מבכיריו. מנהלת אגף רישוי הבנייה אדר' רחל בצ'ינסקי צפויה לסיים את תפקידה, כשברקע דוח מבקר העירייה לשנת 2022 שביקר קשות את תפקוד האגף שהיא עומדת בראשו. כמו כן, אחרי 19 שנה יפרוש מתפקידו מהנדס העיר אריאל וטרמן, שמופקד על מינהל ההנדסה. נוסף על כך, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים מינה יהב את סגניתו גולן שטיינברג ליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה – אחד מתפקידי המפתח בקידום הבנייה וההתחדשות בעיר.
יזמים וגורמי מקצוע שאיתם שוחחנו העידו כי ניכר שבעירייה מנשבת רוח חדשה בכל הקשור לפיתוח הנדל"ני של העיר, ורענון השורות במינהל ההנדסה נעשה כחלק מזה. עם זאת, נראה שיהב חזר ללשכת ראש העיר כשהוא נחוש לעצב את העיר במו ידיו, באופן מילולי. התנהלות זו עלולה ליצור צוואר בקבוק בהליכי התכנון ולעכב את הוצאתם לפועל של פרויקטים רבים, החל בחידוש מבנים ועד להקמת שכונות חדשות, ואף להבריח יזמים שמעוניינים לפעול בחיפה.
מהנדס העיר אריאל וטרמן (צילום: בועז כהן)
המספרים מדברים בעד עצמם?
מטעמו של יהב נמסר בתגובה: "ראש העיר הנחה את גורמי המקצוע במינהל ההנדסה לעשות את כל הנדרש על מנת לייעל ולזרז את הטיפול בבקשות המופנות למינהל ההנדסה ולהבטיח כי לא ייגרמו עיכובים. מאז היבחרה קיימו הנהלת העירייה החדשה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה חמש ישיבות ושלוש ועדות רישוי, ובמהלך תקופה זו השתתפה העירייה במספר דיונים של הוועדה המחוזית. כל ההחלטות שהתקבלו על ידי הוועדות התקבלו לאחר בדיקה שאכן הבקשות מאפשרות תוכניות בנייה איכותיות, אשר יבטיחו לתושבים איכות חיים גבוהה וביטחון. מספרים אלה מדברים בעד עצמם".
עוד נמסר כי "יש לזכור שהציבור בחר בראש העיר והעניק לו את הסמכות להחליט כיצד ייראו סגנון הבנייה ואופיה של העיר. אנו בטוחים כי אדריכלי הפרויקטים השונים יציגו תוכניות יצירתיות, המבטיחות איכות חיים וחיי קהילה, תוך שמירה על ייחודה ועל אופיה של חיפה. במהלך חודש יולי ייערך כנס בשיתוף עם העירייה בנושא התחדשות עירונית, ואנו קוראים ליזמים ולתושבים להשתתף בו. לקראת חודש ספטמבר ייערך מפגש עם יזמים ועם פעילים חברתיים בנושא התחדשות בניינית אשר צפויה להחליף את תמ"א 38. נוסף על כך צפויה הנהלת העיריה להיפגש עם עורכי הבקשות ליום עיון ולתיאום ציפיות.
מטעמו של יהב צוין כי "למן כניסתם לתפקיד מקיימים ראש העיר וסגניתו המחזיקה בתיק הבנייה מפגשים פרטניים עם יזמים ביחד עם הצוותים המקצועיים בעירייה במטרה לזרז תוכניות שנתקעו במהלך הקדנציה הקודמת".
חזית בניין במרכז הכרמל (צילום: נמרוד אשכנזי)
תגובות