רחובות נמצאת במקום השני בהתחלות הבנייה של מגדלים בני 20-16 קומות בניתוח של הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית (CTBUH-ISRAEL) לנתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס לשנת 2023.
בניתוח הנתונים נמצא כי כי דירות בצמודי קרקע עד שתי קומות היא הקטגוריה המובילה בישראל בהתחלות הבניה לגובה, עם כ-17.3 אחוז מסך התחלות הבנייה ו-10,020 דירות. גם בקטגוריית דירות במגדלים של יותר מ-21 קומות נמצאת רחובות במקום השני עם כ-17 אחוז ו-9,830 דירות. העיר מדורגת במקום השלישי בקטגוריית הדירות בבניינים של שבע קומות עם כ-8.5 אחוזים מסך התחלות הבנייה (4,902 דירות), במקום הרביעי בדירות בבניינים של שש קומות עם 8.3 אחוזים (4,826 דירות) ובמקום החמישי דירות בבניינים של 15-10 קומות עם 7.8 אחוזים (4,527 דירות).
בקטגוריות הדירות במגדלים של 20-16 קומות נמצאת ירושלים במקום הראשון עם 976 דירות בפער משמעותי. במקום השני נמצאת כאמור רחובות עם 495 דירות. שלישית מדורגת בת ים עם 424 דירות, במקום הרביעי נמצאת נתניה עם 335 דירות, ואת החמישייה הראשונה סוגרת תל אביב עם 293 דירות.
מספר התחלות הבנייה של דירות במגדלים של יותר מ-21 קומות לשנת 2023 עמד על 9,830 דירות, כאשר העיר המובילה היא אשדוד, עם התחלות בנייה של 1,266 דירות. במקום השני ובפער קטן נמצאת בת ים עם 1,230 דירות, במקום השלישי נתניה עם 1,057 דירות, במקום הרביעי לוד עם 860 דירות, ובמקום החמישי ירושלים עם 746 דירות.
לירון כהן, מנהל השיווק של חברת אמפא ישראל הבונה את פרויקט מגדלי אמפא בשכונת חצרות המושבה ברחובות, מציין: "בשנים האחרונות אנו עדים להתעניינות הולכת וגוברת של רוכשי הדירות דווקא לדירה בקומות הגבוהות, למרות שככל שעולים בקומה כך מחיר הדירה גבוה יותר. הפערים בין דירה בקומות הנמוכות לבין אותה דירה בקומות הגבוהות יותר עשויים להגיע ל-200 אלף שקל ואף יותר. אחת הסיבות העיקריות היא כמובן הנוף הפתוח, וגם סמל הסטטוס שמתלווה למגורים בגובה, שלעתים משפיע מאוד על שיקולי הרכישה. בכל ארבעת המגדלים בפרויקט שלנו ברחובות הדירות המבוקשות ביותר היו מקומה 13 ואילך".
אדר' גיל שנהב מכנען שנהב אדריכלים, יו"ר הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה עירונית (CTBUH-ISRAEL), מציין כי: "התחלות הבניה במגדלים מעל 21 קומות היא השנייה בהיקפה ב-2023 ולא בכדי, למגדל יש מספר תפקידים במרחב העירוני. קומת הקרקע של המגדל משמשת כמרחב ציבורי מזמין, הכולל שטחי מסחר ותחבורה ציבורית. גישה זו מעודדת את התושבים להשתמש במרחב העירוני ולהפוך אותו לחלק בלתי נפרד מחייהם. בנוסף, למגדל המודרני יש השפעה משמעותית על קו הרקיע של העיר. הוא משמש כנקודת ציון בולטת, ומאפשר לאנשים להתמצא בקלות רבה יותר במרחב העירוני".
תגובות