לפני כשלושה שבועות הופקדה התוכנית השנויה במחלוקת של כרמית בוועדה המחוזית ירושלים, ומאז הוגשו נגדה יותר מ-600 התנגדויות – של תושבים, ארגוני טבע, ועדי שכונות עין כרם וקרית היובל ועוד.
בסלוגן שיצר מטה המאבק נגד התוכנית נכתב "אין כרם" ו"קריסת היובל" – משחק מילים של השכונות שייפגעו הכי הרבה מהתוכנית, ולמעשה, כך טוענים המתנגדים, יובילו להריסתן ולקריסת התשתיות שבהן.
התוכנית מציעה שינוי ייעוד של הקרקע, שמשתרעת על פני כ-100 דונם, מציבורי וחקלאות, לייעוד מגורים ושירותים נלווים. במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי ועדות התכנון בעיריית ירושלים ועומדת להתנגדויות בוועדת התכנון המחוזית, יוקמו 1,010 יחידות דיור במבנים בגובה של כ-25 קומות, ייבנה בית מלון קטן ובוטיקי ועוד אחד גדול עם כ-200 חדרי אירוח ומרכז ספורט. בנוסף, כ-80 אחוז משטח התוכנית יוקצו למוסדות ציבור וחינוך ולפארק גדול.
הנגישות אל הפרויקט היא סלע מחלוקת ממשית. על פי ההצעה בתוכנית, ברחוב אולסוונגר בקרית היובל תהיה כיכר עירונית שתהווה המשך לציר הולכי הרגל מתחנת הרכבת הקלה הקרוב ברחוב הנטקה, אך מדובר על חיבור דרך מערכת מעליות ציבוריות ודרגנועים שגם לא יפעלו בשבת וגם אמורים לשרת אלפי תושבים ועוד מאות רבות של אורחים שיגיעו לבתי המלון.
הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)
"התוכנית המוצעת, מבקשת להפוך חלק ניכר מהשטח, לשטח למגורים, על חשבון הטבע המקומי, זאת כאשר יש מחסור בירושלים, הן של שטחים למוסדות והן לשטחים פתוחים, בדגש על שטחי טבע, אשר הולכים ומצטמצמים בצורה דרסטית בשנים האחרונות", נכתב בהתנגדות של החברה להגנת הטבע.
בהמשך נכתב: "עין כרם יושבת בלב אגן נופי ייחודי, צמוד לעיר החדשה, ויש להתייחס אליה בצורה נפרדת. למרות שמוניציפלית היא חלק מהעיר ירושלים, יש להתייחס אליה יותר כאל מרחב כפרי שמור. בינוי בשטח כרמית יהרוס את החיץ הקיים היום ויחבר בפועל בין המרחב האורבני המפותח לבין המרחב ההיסטורי של עין כרם".
בעניין זה, של שימור הכפר ההיסטורי המיוחד והקסום, יש לציין כי הכפר הציורי עין כרם מועמד להיכנס לרשימה האקסקלוסיבית של אתרי מורשת וטבע של אונסק"ו – הכרה שטומנת בחובה פוטנציאל תיירותית אדיר עבור ירושלים. עם זאת, בחוות דעת שהוצאה בנושא נכתב כי בנייה בשיפולי עין כרם, במתחם כרמית למשל, תפגע משמעותית בסיכויי לקבל את ההכרה הזו. מדובר על הפסד אסטרטגי וגם כלכלי עתידי לירושלים, ונדמה שאיש בעירייה לא נתן עליו את הדעת.
לתוכנית, כמעט מיותר לציין, מתנגדים באופן נחרץ תושבים רבים בעין כרם וגם בקרית היובל הסמוכה, זאת בשל הסמיכות של מתחם כרמית, שעתיד להפוך למתחם מגדלי מגורים ומלונאות, למתחם אולסוונגר, שגם הוא צפוי להפוך את פניו עם תוכנית התחדשות עירונית מהגדולות שמתוכננת בירושלים.
לפיכך, אומרים התושבים בשכונות הללו כי "תוכנית כרמית היא סכנה לקרית היובל ולעין כרם אבל לא רק – היא סכנה לכל תושבי ירושלים". לטענתם, מדובר בעצם על הקמת שכונה חדשה על שטח ירוק עם ייעוד למבני ציבור שבה יהיו מגדלים רבי קומות למגורים כמו גם בתי מלון ומסחר. התוכנית תוביל לצפיפות גדולה במתחם המדובר של כרמית-אולסוונגר-ברזיל בקרית היובל ותעמיס, שלא לומר תקריס, את התשתיות, תוך פגיעה אנושה באיכות החיים של תושבי כל האזור.
הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)
"התוצאות יהיו הרסניות", אומרים בוועד תושבי עין כרם, ובנייר עמדה שהכינו הם מפרטים את הנזקים הצפויים: "עומס תחבורתי בלתי נסבל – אלפי כלי רכב חדשים יתווספו לכבישים שכבר סובלים מעומס כבד, תוך החמרת הפקקים וזיהום האוויר; קריסת התשתיות – מערכת התחבורה הציבורית, שכבר קורסת בשעות העומס, לא תוכל לעמוד בעומס נוסף. התוכנית מתעלמת מצורך בהקמת תשתיות חיוניות כמו כבישים; פגיעה בבריאות הציבור – שטחים ירוקים חיוניים, המהווים ריאה ירוקה לתושבים, ייעלמו לטובת מגדלים ומבנים צפופים. פגיעה זו תפגע קשות בבריאות הציבור, הן פיזית והן נפשית; פגיעה באיכות החיים – התוכנית תביא לצפיפות חסרת תקדים, שתגרום לירידה משמעותית באיכות החיים של תושבי כל האזור. רעש, זיהום אוויר, מחסור בשטחים ציבוריים ופגיעה בפרטיות יהיו רק חלק מההשלכות השליליות".
כאמור, נושא הנגישות לשכונה והחשש מקריסת התשתיות הציבוריות הוא אחד מסלעי המחלוקת בתוכנית. בעוד בעיריית ירושלים ובקרב היזמים מתפארים במערכת המעליות והדרגנועים – בעין כרם ובקרית היובל פחות מתלהבים. "התוכנית אינה עומדת בהנחיות עיריית ירושלים לגבי בנייה לגובה", אומרים המתנגדים, "המרחק מציר הרכבת הקלה גדול מדי – 400 מטר מרחק אווירי ובשיפוע משמעותית של למעלה מ-100 מטר – והפתרונות המוצעים, הכוללים מעליות וגשרים, אינם ישימים ויקרים לתחזוקה".
"המאבק בתוכנית כרמית הוא מאבק על עתיד ירושלים", מסכמים בוועד תושבי עין כרם, ומבקשים: "הצטרפו אלינו וקחו חלק במאבק למען עיר ירוקה, בריאה ובת קיימא".
יו"ר מינהל קהילתי יובלים אסף שפנייר: "אני לא אחזור על כל מה שנאמר כאן וגם רשמנו בהתנגדות שהוגשה. אבל מעבר לכל, אנחנו רוצים לקרוא לשינוי כיוון במערכת- הדירות שמייצרת התוכנית זו ואחרות יקרות מדיי לתושב הממוצע. ירושלים חייבת חייבת לאשר בכל תוכנית דיור בר השגה לצעירים כמו שהתחילו לעשות בערים אחרות".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "התוכנית המוצעת היא המתאימה ביותר שאותה היה ניתן לקדם, במסגרת התנאים והבעלויות במקום. מדובר בשטחים בבעלות פרטית ולמרות זאת, התוכנית אושרה בוועדה המקומית לאחר שנבחנו חלופות רבות, והיא עברה שינויים המותאמים לצרכים העירוניים, לצורכי הציבור ולתוכנית התחבורה. מתוך שטח התוכנית, הפרושה על פני כ-100 דונם בייעוד חקלאי ומוסד פרטי, הוקצו כ-80 אחוז לצרכי ציבור: בתי ספר, מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים. בנוסף, המתחם שוכן בפאתי מעבר ציבורי הנמצא בתכנון בימים אלו וכולל מערך של מעליות ודרגנועים, אשר יפצו על הפערים הטופוגרפיים ויאפשרו גישה נוחה אל ציר הרכבת הקלה. התוכנית הופקדה בהתאם והוועדה תתייחס להתנגדויות במסגרת הדיון שנועד לכך. בסופו של התהליך, הציבור ייצא נשכר מהתוכנית והעיר תשמור על שטחים פתוחים נרחבים לצד הוספת יחידות דיור נחוצות".
תגובות